Galerie fotograficzne – czy regulamin ma znaczenie?

Oko Moskwy, Duga, wycieczka do Czarnobyla, galeria fotograficzna regulamin

Tak, wiem, nikt nie czyta regulaminów, umów ani polityki prywatności. Owszem, wszyscy się za to zgadzają, że należy je czytać. Co innego mówimy, co innego robimy? Nie pierwszy raz. A czy dla Was ma znaczenie, czy internetowa galeria fotograficzna regulamin ma fair?

500px wędruje do Chin

Popularna wśród fotografów galeria internetowa 500px już jakiś czas temu została kupiona przez Visual China Group – agencję mikrosztokową zwaną „chińskim Getty Images”. Teraz mamy ciąg dalszy – 500px zapowiedział, że rezygnuje z samodzielnego sprzedawania zdjęć umieszczanych tam przez użytkowników. Na terenie Chin te zdjęcia będą sprzedawane przez Visual China Group, a w pozostałych krajach przez… Getty Images.

Zasady podziału pieniędzy ze sprzedaży na razie pozostają bez zmian (30% wpływów dla fotografa za zdjęcie niewyłączne, a 60% za zdjęcia na wyłączność), ale nie wiadomo, czy tak będzie na stałe. Getty Images oddaje fotografom raptem 15-20% wartości sprzedaży.

Przy okazji 500px usunie możliwość bezpośredniej sprzedaży fotografii przez ich autorów, jak również udostępniania zdjęć na licencji Creative Commons. Wszystko dla Getty’ego!

Wielka ucieczka z 500px?

Wśród amerykańskich fotografów prezentujących swoje prace na 500px te zmiany wywołały spore dyskusje. Niektórzy usunęli konto w serwisie zaraz po przejęciu go przez Chińczyków, niektórzy po przeniesieniu mechanizmu sprzedaży zdjęć do VCG i Getty Images, inni zapowiadają rezygnację z 500px w najbliższym czasie. Co ciekawe, argumentem za migracją nie jest zmiana zasad (bo na razie one się nie zmieniły), ale zmiana właściciela serwisu. Fotografowie nie chcą umieszczać zdjęć w galerii należącej do firmy z Chin, które, delikatnie rzecz ujmując, nie są krajem znanym z poszanowania własności intelektualnej. Przesadzają?

wycieczka do Czarnobyla

Facebook, czyli Twoje zdjęcia są nasze

Z drugiej strony jest Facebook, który jawnie i wprost (w regulaminie, którego nikt nie czyta) zastrzega sobie prawo do swobodnego dysponowania wrzuconymi zdjęciami, włącznie z ich sublicenjonowaniem (czyli sprzedażą lub oddaniem w prezencie firmom trzecim). Już nie wspominam o tym, co Facebook robi po cichu i do czego się nie przyznaje, jeśli nie zostanie złapany na gorącym uczynku. Zero poszanowania praw autorskich, a znajomych zdjęć i zdjęć znajomych widuję na FB sporo. Od czasu do czasu przechodzi przez FB moda na łańcuszki oświadczeń z Konwencją Berneńską w roli głównej czy temu podobne, ale generalnie wygląda na to, że zasady są ok. Nie ma problemu?

Czy galeria fotograficzna powinny mieć regulamin?

Zawsze wydawało mi się, że fotografowie są uwrażliwieni na kwestie związane z prawami autorskimi. Z pewnością uwrażliwieni (a może nawet przewrażliwieni) są uciekający z serwisu 500px tylko dlatego, że stał się własnością chińskiej firmy. Z drugiej strony trudno znaleźć mniej korzystny dla fotografa regulamin niż ten, który ma Facebook, a zdjęć tam sporo. Czy fair play ze strony galerii internetowych, gdzie prezentujecie swoje zdjęcia, ma znaczenie? Czy oczekujecie zasad, które będą szanować Wasze prawa jako autorów fotografii?

Czy po prostu nie czytacie regulaminów?

PS. Fotografie – na górze radar “Oko Moskwy” w byłym tajnym ośrodku Czarnobyl-2, a poniżej przedszkole w miasteczku Prypeć w Strefie Wykluczenia Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej. Nie, żeby te zdjęcia miały coś wspólnego z regulaminami serwisów internetowych… 😉

Nie taka znowu nowa wersja Nik Collection
Bezlusterkowiec Canona i Nikona, czyli nadchodzi trzęsienie ziemi

16 komentarzy

  1. eeehhh…. no i jednak chyba dorosłam do własnej strony… nie do bloga – strony.

    • Piotr

      Na własnej stronie możesz zrobić bloga, galerię i co Ci przyjdzie do głowy.

      A przy okazji – może też dorosłaś do niekasowania ciasteczek? 😉 Nie trzeba Ci będzie za każdym razem zatwierdzać komentarzy. Wiesz, konto na Fejsie i śledzące Cię ikony lajków, a jednocześnie kasowanie cookiesów, to trochę jakby nurkować z parasolem, licząc na to, że się trochę mniej zmoknie…
      A jak chcesz zobaczyć, ile śladów zostawiasz w sieci, to zrób sobie test: https://panopticlick.eff.org/

      • “A przy okazji – może też dorosłaś do niekasowania ciasteczek? 😉 Nie trzeba Ci będzie za każdym razem zatwierdzać komentarzy. Wiesz, konto na Fejsie i śledzące Cię ikony lajków, a jednocześnie kasowanie cookiesów, to trochę jakby nurkować z parasolem, licząc na to, że się trochę mniej zmoknie…” oj tam, oj tam 😀

  2. luczywo

    Galeria dfv.pl nie działa, a inne mają niekorzystne regulaminy. Pozostaje robić zdjęcia “do szuflady”.

    • ja własnie przetrząsam ceny hostingów i domen ;D

      • Piotr

        https://zenbox.pl/
        a jak będziesz miała z czymś problemy, to wiesz gdzie pytać. 🙂

        • wzrokowiec

          A w czym ten Zenbox jest lepszy od Home.pl, z którego korzystam i polecam?

          • Piotr

            System rozliczania zależny tylko od liczby odwiedzających (unique users) – nieważne jakie mechanizmy działają na stronie, ile jest domen, nawet ile stron internetowych. Tylko łączna liczba odwiedzających miesięcznie.
            Taki sposób rozliczenia jest korzystny. Wcześniej miałem hosting w kei.pl – obsługa była ok, ale w pewnym momencie uznali, że im generuję za duże obciążenie i dostałem propozycję nie do odrzucenia: albo zamiast 300 zł rocznie płace 1000 zł miesięcznie, albo się wynoszę. No i się wyniosłem do zenboxa.
            Nie wiem, jak w home.pl, nigdy nie korzystałem, ale zenbox ma całkiem sprawne wsparcie – reagują na zgłoszenia szybko i rozwiązują problemy.

            • wzrokowiec

              Rozliczanie zależne od liczby unikalnych odwiedzających? Interesujące.
              Generalnie, to mogłoby być coś dla mnie, bo zazwyczaj mam mocno ograniczony krąg odbiorców.
              Ale musiałbym zrezygnować z linkowania moich zdjęć na forach internetowych, bo wtedy nie mam pojęcia ile osób tam wchodzi – jedna czy milion.
              Mimo wszystko, póki na tym nie zarabiam, to wolę mieć stałą opłatę roczną…

            • Piotr

              Jak to nie masz pojęcia, ile osób wchodzi na Twoją stronę? Nie masz podłączonego Google Analyticsa albo dowolnych innych statystyk?

              W Zenboxie jest stała opłata roczna. Dopiero jak ruch wzrośnie powyżej 5000 unikatowych odwiedzających miesięcznie (osoby zaglądające codziennie liczą się jako jedna sztuka 🙂 ), to przechodzisz na wyższą taryfę. Przy czym ta wyższa taryfa to też nie jest jakiś radykalny skok cenowy, a do tego masz bufor w postaci puli 10 000 użytkowników, który jest w pakiecie na te 5000 użytkowników miesięcznie. Dopiero jak uda Ci się zapełnić bufor, czyli masz ruch regularnie przekraczający te 5000 miesięcznie, to przechodzisz na wyższą taryfę – 370 zł rocznie i limit 25 000 użytkowników.

            • wzrokowiec

              Oj, co w tym dziwnego? Nie wiem ile osób korzysta z zasobów “mojego” serwera, bo mnie to nie interesuje. Oczywiście, że home.pl daje dostęp do statystyk, tylko tam nie zaglądam i nie ekscytuję się ruchem.
              Zresztą te statystyki można o kant potłuc, bo skoro ja potrafię wejść na czyjąś stronę z różnych adresów IP i to z różnych krajów… Oczywiście przy ruchu 25000 użytkowników, to już można zakładać, że to są różne osoby, ale ile z nich to roboty?
              W każdym razie dziękuję Piotrze za wyjaśnienie. Póki co, aż taki ruch mi nie grozi 😛

    • Piotr

      Flickr ma bardzo ok regulamin, 500px też zresztą. Ja nie do końca łapię racjonalność tej ewakuacji z 500px, zwłaszcza że widzę, jak niektóre osoby zatroskane o kontrolę nad swoimi zdjęciami na 500px jednocześnie wrzucają te same zdjęcia na fejsa…
      Z możliwości sprzedaży zdjęć przez 500px można nie korzystać – zresztą, to raczej trzeba wyraźnie wyrazić chęć uczestniczenia w mikrosztoku w tym serwisie, to nie jest automatyczne i domyślne.

    • Jerry

      No tez sie zastanawiam, czy i kiedy strona dfv.pl zacznie dzialac (?)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *