Czarne jest piękne

Petra, Klasztor

Wygląda na to, że prawdziwie letnia pogoda z dużą ilością słońca skłania do myślenia o czerni. Tym razem jednak będzie nie tyle o kolorze, co o jasności. Trochę czarnego na zdjęciu, ale tak naprawdę czarnego, bez szczegółów i odcieni, może mu dobrze zrobić. Zdjęcie ma prawo mieć cienie – takie bardzo głębokie, smoliste również. Tylko trzeba dopilnować, żeby pasowały do kompozycji.


Obramowania to dobry przykład takiej kompozycji. Główny element kolorowy – a wokół niego czarna rama, oczywiście pasująca do tematu albo go uzupełniająca. Wykuta w skale fasada w jordańskiej Petrze, a wokół niej kamienne, nieregularne obramowanie. Seria łuków Alhambry w świetle odbijającym się od kolejnych ścian i stopniowo przez nie wygaszanym – a na pierwszym planie pierwszy łuk, czarny, bo wnętrze jest w porównaniu z podwórcem bardzo ciemne. Ceglana ściana sieneńskiej uliczki, a do tego czarny kontur gzymsu, typowego dla tego regionu. Przy okazji – jak widać, czarna rama wcale nie musi być symetryczna.


Nie trzeba zawsze walczyć z dużym kontrastem sceny (a w słoneczne dni kontrast potrafi być naprawdę duży) – bywa, że warto go po prostu zaakceptować. Trzeba wtedy tylko uważać na ekspozycję, bo jej uśrednianie, co jest ulubionym zajęciem światłomierzy, może w takich przypadkach nie być najlepszym pomysłem. Jest bardzo ważne, żeby najjaśniejsze z zarejestrowanych obszarów nie były ani trochę przepalone, więc korekcja ekspozycji może być bardzo przydatna. Gdy zrobimy to dobrze, dodatkowym zyskiem będzie wrażenie większego kontrastu i większej intensywności barw na fotografiach, na których jest też coś czarnego. To taki drobny bonus, wynikający z naszego postrzegania kolorów: czarny sprawia, że pozostałe wydają się bardziej jaskrawe. Czerń zamiast suwaka nasycenia? Warto to rozważyć.

łuki Alhambry, Grenada, Andaluzja

Dlaczego długi czas naświetlania?
Nasza ostatnia Szkocja?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *